klik hier voor Fashionmilk over Vera Luijendijk voor LINK

klik hier voor Fashionmilk over Sanne Vries voor LINK



LINK blog


Summertime 2018

Zomer is toch LINKs persoonlijke favoriete seizoen. Voor de business niet het meest gemakkelijke seizoen. De tijden zijn intussen veranderd, verbeterd. We worden met regelmaat met positieve berichten om de oren geslingerd. De consumentenverkopen zijn aangetrokken de laatste maanden en het consumentenvertrouwen ook. Godzijdank worden er weer kleding en schoenen verkocht, maar we hebben wel wat in te halen. Het modebeeld verandert ook, er is meer ruimte voor fun, voor creativiteit. Bijvoorbeeld in de vorm van veel colourblocking volgend jaar zomer en voor de jongere consumenten zijn speelse, opvallende logo’s hot. Casualwear is terug en vervangt de sportswear die teveel sportswear is geweest de laatste tijd. Niet iedereen wil altijd in een sweat, hoodie en joggingbroek lopen!
Stijlvolle varianten gaan hun weg vinden naar de eindverbruiker en dat is de hoogste tijd. Meer klasse - het mag en moet.
In dit nummer lekker veel inspiratie in beeld en woord. Veel succes en een mooie zomer.

Think. Think. Think.

Alles is aan verandering onderhevig en mode leeft ervan. Zonder verandering geen mode. Seizoenen en trends verdwijnen steeds meer, de strakke verdeling tussen mannen- en vrouwenmode ook. Het is beter zo.
Winkelen, shoppen en retailen verandert, merken en hun strategie ook. Minder fysieke winkels, meer online, maar de beleving en de dienstverlening blijven het belangrijkst, waar dan ook. Hoofdzaken krijgen meer aandacht, het stroomlijnen van organisaties en merken is al enige tijd aan de gang. Nadenken over wat je doet en waarom je het doet - het kan beslist geen kwaad.
De economie trekt aan horen en lezen we overal, maar de branche moet wel van ver komen. Sommigen van ons zijn nog steeds aan het overleven, aan het zwemmen om de overkant te halen en om te bedenken wat de volgende stap moet zijn. Denken gaat altijd vooraf aan actie.
De cover van dit nummer is gekozen uit een fotoserie van enige tijd geleden, gemaakt door Ruud van der Peijl. LINK komt er verderop nog op terug in het kader van het 20-jarig jubileum. Recyclen kan geen kwaad, de mode heeft altijd al een voorliefde voor retro in een nieuwe versie. Technisch gezien is een groeiend aantal modeontwerpers en merken intensief bezig om te recyclen, van gebruikte materialen nieuwe items te maken om het productieproces meer circulair en dus minder schadelijk te maken. Een hele goede zaak, het kan in dit geval niet snel genoeg op grote schaal plaatsvinden. De mode-industrie en zeker ook de denimindustrie is altijd enorm vervuilend geweest. Het kost moeite, maar de eerste stappen zijn gemaakt. LINK registreert en signaleert.
Op naar een mooie zomer met hoog consumentenvertrouwen, maar blijf vooral ook nadenken.

20 - FOREVER YOUNG

2017. Het is twintig jaar geleden dat LINK voor het eerst zou gaan verschijnen, toen nog vlak voor de belangrijkste internationale vakbeurs InterJeans in Keulen, die toen pas begin februari plaatsvond. Dat is een enorme stap terug in de tijd! Maar alle clichés zijn waar. Het komt en het gaat.
Dus is LINK al een tijdje nostalgisch en hebben we het allereerste nummer er maar eens bijgepakt. Het sloeg destijds in als een bom, omdat het de bedoeling was om de jeans- en young fashion markt in de Benelux eindelijk eens een goed gemaakt vakblad te geven. Met slechts vijftig pagina’s krijgt de lezer een goede indruk van wat er toen speelde. Een groot interview met de oprichters en ontwerper van GSus, een fenomeen in de mode. Vernieuwende fotoseries en veel nieuws, afgemaakt met een party pagina, revolutionair voor een modevakblad. LINKs originaliteit is vaak geïmiteerd en dat is het grootste compliment.
Adverterende merken die niet meer bestaan (als zodanig) hadden een pagina in #1, zoals TRP Jeans, Bogart Jeans, Cracker, Reactor +, maar ook grote namen die we nog steeds kennen: G-Star, Lee en Wrangler. Een uitgebreide trendreportage in samenwerking met het Nederlands Mode Instituut. Ook het instituut is reeds lang verleden tijd!
In 2017 gaat LINK de verjaardag telkens weer vieren, op verschillende manieren. Terugblikken, vergelijken, lering trekken en vooruit kijken.
Dynamisch is de branche altijd geweest, maar de laatste, zware jaren is er in korte tijd heel veel veranderd. Het blijft vooral fascinerend. Het lijkt erop dat de meest pittige tijden in de moderetail voorbij zijn, LINK hoopt het van ganser harte. Dat we allemaal weer wat lichtvoetiger mogen zijn en tot bloei kunnen komen. Forever young, maar wel met heel veel ervaring en kennis.

PAK AAN!

Aanpakken, het hoort erbij. De tijden zijn anders geworden, dat staat vast. Vanzelf gaan er nog maar weinig zaken. LINK hoopt van harte dat de business weer steeds beter wordt en blijft.
Intussen schrijdt de tijd voort en dan is het toch zover: in januari 2017 bestaat LINK twintig jaar! Wij zijn trots. Als je aan het avontuur begint, weet je nooit hoe het uitpakt. De laatste jaren zijn zwaar, teleurstellend; veel bedrijven en mensen zijn in zichzelf gekeerd. Die nieuwe deeleconomie is een holle frase. Het ego viert hoogtij. Maar we moeten het wel samen voor elkaar krijgen. Humor? Laat me niet lachen. Wat nooit is veranderd in al die tijd, is de inspiratie en energie die sommige personen je geven, hoe je in verwondering kan blijven raken van geraffineerde of eenvoudige schoonheid. Mode is vergankelijk, maar tot op zekere hoogte. Het gaat en komt - nét iets anders - weer terug. Uniseks of androgyn, gender free - het speelt weer opnieuw. Mannen die zich vrouwelijk(er) kleden en andersom. In dit nummer heeft LINK voor de vrouw in pak gekozen. Maar is het androgyn? Of benadrukt het juist de vrouwelijkheid?
Deze keer komt Boedapest aan bod als inspirerende stad. Het staat niet bekend als mode- en/of shopping hot spot, maar wel om het internationaal vermaarde muziekfestival Sziget. Dat er toch veel meer de moeite waard is om daar te ervaren, kun je verderop ontdekken. Daarnaast een aantal interviews met voortvarende ondernemers van divers pluimage, zoals met bijna naam- en bijna leeftijdgenoot Wink, schepper van beleving en onder meer vormgever van het voormalige Bread & Butter. Met online-brillenlabel Polette dat zijn koers wijzigt, met Rem D. Koolhaas die vanuit een nieuwe locatie zijn merk United Nude verder uitbouwt en met een energiek modebedrijf als Lexson.
Informatie en inspiratie - geniet!

Better Blues

Als vinger aan de pols van de denimindustrie, meldde LINK al eerder dat er eindelijk vaart in het verbeteren van productiemetho den in denim en jeans zit. Het heeft wat jaren van onderzoek gekost - research & development blijven essentieel - maar nu kan er steeds vaker en meer met behoorlijk minder water, minder vervuilende of zelfs giftige stoffen geproduceerd worden.
Tegelijkertijd wordt er in het recyclen van denims en jeans, of andere materialen die weer tot denim kunnen leiden, een flink aantal sta ppen gemaakt. Dat de consument het niet belangrijk vindt is natuurlijk een onwaarheid als een koe. De tijd dat je er als merk en retailer op afgerekend wordt door de consument is er al en zal alleen maar evidenter worden.
Daarnaast zijn er de smart wearables in opkomst. Het gaat eindelijk gebeuren dat we kunnen genieten van handige toepassingen in je kleding. Ook dat heeft wel even geduurd. Tevens breidt de trend in de zogenaamde cosmetische jeans zich uit met praktische toevoegingen zoals vochtinbrengend, thermo voor meer warmte in de winter, of juist UV-stralingwerend.
Better Blues begint een feit te worden. In dit nummer valt er weer het laatste nieuws over te lezen, mis het niet. Better Blues geldt niet voor de omzetten helaas, of juist wel - het is maar net hoe je ‘better blues’ wilt interpreteren. Wat een tegenvallend jaar is 2016 tot nu toe. Faillissementen blijven een wekelijkse realiteit, maar doorstarten is ook al een paar seizoenen ‘the new black’. Er is veel gaande in deze branche zowel aan de zijde van de merken, de leveranciers, als aan de kant van de detailhandel (om maar weer eens een oud-Hollands woord te gebruiken). De transitie van het oude model naar de huidige situatie is nog niet voltooid. Focus blijft de leidraad. Dynamiek blijft aanwezig, zij het op niet altijd de juiste manier. Op couture- en prêt-à-porterniveau is de mode ook niet uitgeraasd. Wil het ene modehuis direct na de catwalkshow de collecties verkopen aan de eindgebruiker, wil de ander dat beslist niet. Nieuw dit seizoen is de combinatie van mannen- en vrouwenmode in één show. Gaat dat de mannenmode de das om doen? LINK denkt dat het wel losloopt. Wat wellicht van grotere invloed zal zijn, is het gekonkel rond de Brexit, net een feit als ik dit schrijf. De grote, heersende verwarring van dit decennimum is nog niet voorbij. Rare jaren die 2010’s. Inspiratie is een pijler van dit vaktijdschrift. Naast een bruisende Anita Tillmann van Premium Exhibitons (en veel meer) in Berlijn, brengt deze editie ook heel veel kijkplezier met bijzondere fotoseries uit New York, Londen en Amsterdam. Voor heel andere inspiratie zijn er de trends uit Lissabon, exclusief voor LINK.
Veel succes én plezier komend seizoen!

Young hearts

Lente, een nieuw begin, zo voelt het altijd weer. Lekker; frisse blauwe lucht, de natuur die opleeft en wij ook. Hopelijk de business ook. Wat een turbulentie nog steeds. Waren we vorig najaar nog in opperbeste stemming met een goed aantrekkende economie en omzet, het begin van 2016 bracht een golf aan onzekerheid met meer faillissementen van mode-ondernemingen dan exact een jaar ervoor, van groot en middelgroot. De één die de ander meetrok het einde in. Onzekerheid die ook gevoed wordt door maatschappelijke gebeurtenissen als de aanslagen in Parijs en Brussel.
Of we sterk zijn, of niet, het beïnvloedt ons hoe dan ook. Ook in de ‘hoge mode’, de couture en de prêt-à-porter is er van alles gaande. Lidewij Edelkoort presenteerde een jaar geleden haar Anti-Fashion Manifest, waarin ze tal van extreme veranderingen in de mode-industrie al voorzag. Deze veranderingen worden door meer personen in de branche gevoeld, van hoog tot laag, alles is in de laatste tien, vooral vijf jaar zo anders geworden. Verwarring is er dan ook alom. Hoe bereik je de consument? Online shoppen blijft groeien en stadscentra worden leger. Topontwerpers stoppen met hun enorme toewijding aan hun werkgever, het couturehuis van ongekende faam, omdat ze het gewoonweg niet meer kunnen opbrengen. “Ik had alles, behalve tijd”, zei Raf Simons over zijn tijd bij Dior. De tijdsdruk is onmenselijk geworden.
Tijdens de fashionweeks van afgelopen seizoen ontstond de discussie of de getoonde collectie maar beter ook direct verkocht kan worden aan de consument. Die collectie is namelijk al ‘all over the planet’ zichtbaar geweest, dus waarom niet? Kan de industrie het aan? Diverse modehuizen gaven hun mening over het ‘see now - buy now’-fenomeen. Het systeem kan het nog niet altijd aan, of wil het niet. Giorgio Armani zei terecht dat ‘see now’ al zo oud is als de tijd dat de grote dagelijkse (gedrukte) kranten direct na de show met hun recensies en foto’s kwamen. Dat is niets nieuws. Het is wel tijd om te beseffen wat we willen met mode. Fast fashion blijft een vieze bijsmaak hebben, maar het verkoopt. Is dat dan de enige legitieme reden van bestaan, lekker omzetten? Aan de andere kant wordt de interesse voor langzaam en kwalitatief steeds belangrijker, ook zeker onder jongeren. Het zal geen wedstrijd worden, maar LINK hoopt op wijsheid in dezen.
Young hearts, zij dragen voor een groot deel de inhoud van deze uitgave. Jong, vol dromen en plannen voor toch een mooie toekomst, we blijven erin geloven.

Shades of winter

Er valt nogal wat te zeuren over de winter, vooral als het winter is. Of juist totaal niet, zoals in december. Het eind van een jaar en de faillissementen in de detailhandel vliegen je om de oren. Het is te warm geweest vanaf november en dat heeft het kleine beetje reserve acuut doen verdampen. Om maar één reden te noemen. Het begin van het najaar was verrassend jubelend, maar we weten ook dat te vroeg pieken niet goed is. Hoe moet het nou verder? Verdwijnen al die winkels? Dat zal onze binnensteden geen goed doen. Ik mijmer er over als ik uit mijn achterramen kijk naar het prachtige pand van V&D in Haarlem, terwijl ik op de radio “Hazy Shade of Winter” (van The Bangles in dit geval) hoor spelen. Het is de tijd van terugblikken en vooruit kijken.
“A Hazy Shade Of Winter”
Time, time, time
See what’s become of me
While I looked around for my possibilities
I was so hard to please
But look around
Leaves are brown
And the sky is a hazy shade of winter
“Het was toch al een opgewarmd lijk”, lees ik in een column van een marketeer over Vroom & Dreesmann. Moet jij zeggen, denk ik. Wat heeft al die eenvormige, niet-creatieve en koude marketing van mode en merken ons gebracht? Holle frasen, oppervlakkigheid, nepwaarde(n), hypes. De beste stuurlui staan altijd aan wal. Zo gemakkelijk om iets of iemand af te schrijven en zelf je handen in onschuld te wassen. Marketing, deels ook een onderdeel van het bestaansrecht van een vaktijdschrift. Hoe het beter kan en al gebeurt, is te lezen in de column van pr-vrouw Sylvia Avontuur in dit nummer. Maar toch: Wat blijft er over? Ik ben er heel nieuwsgierig naar. Wij zitten in ieder geval midden in het nieuwe winterseizoen 2016/’17 waar de realiteit misschien nog steeds niet zo mooi is, maar de nieuwe silhouetten vaste voet aan de grond krijgen in subtiele tinten.
Shades of winter, laat het een inspiratiebron zijn.

Fashion in the city

Een knipoogje naar “Sex and the City”, want ja er is niets bijzonders aan mode in de stad, gelukkig. Op zoek naar de bindende factor in deze uitgave, werd het toch al snel duidelijk. Deze keer even geen diepte-interviews in ons speciale katern, maar een creatieve en gedetailleerde reportage over de (mode)stad Kopenhagen. Daarnaast heerlijke modefotografie uit Londen, Parijs en het Hollandse strand. Al met al een flinke dosis inspiratie, maar zoals altijd voldoende informatie en veel nieuwe winkels in binnenkijken. Ook dat slaat terug op de covertekst.
Deze zomer was legendarisch; de crisis is officieel voorbij! Juichende berichtgeving over groei. In onze branche gaat het zeker ook beter, maar het blijft opletten geblazen, alle hens aan dek. Toegegeven; het voelt erg lekker, maar de realiteit is er (nog) niet naar. Schouders eronder dit najaar en duimen dat de wind uit de goede richting blijft komen.

HI TEC LO FASHION

Wie kent er nog de tekenfilmserie en strips van The Jetsons? Vast niet iedereen, maar de illusie die het ons bracht blijft. In de eenentwintigste eeuw zouden we voorzien zijn van handige en vooral praktische hulprobots in ons huis en op het werk, we zouden ons verplaatsen in ons eigen vliegend vervoermiddel en vooral genieten van al deze voordelen. Het laat nogal op zich wachten. Of toch niet? Het blijft een fascinatie en alles wat nu innovatief is, volgen we op de voet. En onderhand is er al best wat veranderd. In retail is het toch nog snel gegaan, de sociale media die ons leven (willen) beheersen, apps die het leven moeten verrijken en vergemakkelijken, duurzaamheid van de zaken die we al kennen, maar in verbeterde vorm nu tot ons komen. LINK ging op zoek naar zaken die nu spelen, bijvoorbeeld in de productie van het ons geliefde denim. De denimindustrie is één van de meest vervuilende industrieën en er worden momenteel bij fabrikanten en wevers echt stappen gemaakt. Interessant en bemoedigend. Schoenen kunnen al redelijk gemakkelijk met een 3D-printer gemaakt worden en ook brilmonturen. Er zijn meer positieve ontwikkelingen, te lezen in ons interviewkatern in deze uitgave.
Hi tec, maar hoezo lo fashion? De mode is nog een beetje aan het sappelen op meerdere fronten. Daar waar het in andere branches alweer beter gaat, loopt de mode nog niet voorop. Ook het modebeeld is niet heel vernieuwend, maar het één heeft met het ander een directe link. De opkomst van een nieuw silhouet is zichtbaar, maar dat heeft tijd nodig. Een redelijk rustig beeld van strepen en ruiten, klassiekers als de trenchcoat en de bermuda - het is niet heel spannend. Maar wel begrijpelijk en daarom commercieel. Waarschijnlijk komt de vernieuwing als de interesse daar is. En het moet gaan komen! Vooral als je in Nederland het straatbeeld ziet, heeft mode nog geen prioriteit. Betreurenswaardig en we moeten ons daar allemaal sterk voor maken. Geef zelf het goede voorbeeld en laat zien dat kleding mode kan zijn, verleiding is altijd een winnaar.

R.I.P. Fashion?

Is de mode op sterven na dood? Feit is dat het systeem zoals we dat kennen verouderd is en er een aantal minder aangename zaken is ingeslopen. Intussen is er een crisis die ons nog meer met de neus op de feiten heeft gedrukt. Hoe we kopen is snel veranderd de afgelopen jaren, maar grote innovatie in de mode zelf blijft weg, een bijna alles overheersende trend blijft uit. Hapsnap mode, of altijd maar weer retro, het lijkt alsof we niet tot meer in staat zijn, of er geen behoefte aan hebben. De waarde van mode is reden tot discussie. Het gebrek aan vernieuwing in confectie, het succes van goedkope fast fashion - het leidt tot devaluatie.
Of is het een teken des tijds, inherent aan een vette crisis? Luxemerken doen het nog altijd goed, maar wel minder in Europa. Is het een schijndood? Zoals een van de gevraagde opniniemakers in het speciale interviewkatern “Dode Mode” in deze uitgave aanhaalt, dé modejournalist van Nederland John de Greef?
Moeten we inderdaad gaan denken in items in plaats van in collecties? Is er een overkill ontstaan? Worden fysieke winkels volledig overbodig?
Al deze vragen en meer leven al enige tijd bij LINK, maar werden getriggerd door het nieuws dat trend forecaster Lidewij Edelkoort haar “Anti-fashion Manifest” heeft geschreven en er lezingen over geeft (26 mei in Amsterdam). Stof tot nadenken en hopelijk eindelijk ook tot handelen. Mode is geen stiefkind. Mode is nog steeds een afspiegeling van de tijd - waarschijnlijk is dat ook een beangstigende stelling.
Maar het is zeker geen grafstemming in dit nummer! De reacties van de geïnterviewden in het katern inspireren en zetten je aan het denken, stellen ook zelfs gerust. Tenslotte is deze branche te interessant om afgemaakt te worden. Ook tekenend voor deze tijd is de enorme opleving in running en dus ook weer in sneakers. Van gevestigde namen tot en met nieuwkomers, een aantal komt uitgebreid aan bod.

Reset

Een tijd geleden (juli 2010) was LINK er vroeg bij toen dit woord ook al eens op de cover stond. Tijd om de huidige stand van zaken op te maken en de nieuwe tijd onder de loep te nemen teneinde voorbereid te zijn op de toekomst. Het geldt nog steeds. Vinger aan de pols, Wees alert. Er is intussen veel veranderd, maar veel ook niet. Mensen blijven mensen. Behoefte aan snel, afstandelijk en onpersoonlijk? Dan koop je via het Internet. Behoefte aan menselijkheid, ouderwetse service en een fijne sfeer? Dan koop je in een ‘stenen’ (concept)winkel. Toch zijn er vele fysieke en de laatste tijd ook online-winkels verdwenen omdat het niet realistisch was. Hetzelfde gaat op voor merken - met of zonder hedgefund-investeerder. De grootste trend in onze business de afgelopen seizoenen is een faillissement dat wordt gevolgd door een doorstart.
Op het moment dat we eindelijk geloven dat het beter gaat met de economie en het consumentenvertrouwen toeneemt, blijft het te lang nazomeren en beginnen de uitverkopen te vroeg. Klagen helpt niet. Doe er zelf eens iets aan!
Hoe sommigen dat doen, is te lezen in het interviewkatern RESET deze editie. Een must read.
Andere verplichte kost werd LINK aangereikt door Solidaridad. Meer dan een jaar na het drama in Rana Plaza Bangladesh - iets wat helaas moest gebeuren om deze branche wakker te schudden - is er misschien een hoopvolle situatie in een nieuw productieland: Ethiopië.
LINK gaat er stevig op in en daar zal het niet bij blijven. In de daarop volgende fotoserie is te zien hoe het mysterieuze continent ons nieuwe modestijlen en blijdschap brengt. RESET - het is de hoogste tijd voor meer plezier en een nieuwe realiteit!



War

Nee, we gaan het niet over oorlog hebben hier. Daar zijn we de hele zomer en afgelopen tijd al mee, ehm, platgegooid. Fijne zomerdagen, opgewekt nieuws over een licht aantrekkende economie - je zou als consument toch bijna flink gaan spenderen. Nieuwe kleren, schoenen - vooruit het kan. Vervolgens zien we alleen maar narigheid op tv, kranten en online. Voorbij spendeermoment. De winkelverkopen gaan op en neer, en hopelijk weer op, want zo’n mooie nazomer is slecht voor de handel. Alhoewel er in september veel winkelend publiek in de Nederlandse steden door LINK werd gesignaleerd.
War, de wereld is in de war. Het was al een tijdje een voorzichtige conclusie. Het komt door de crisis, dat wel. Overheden, instanties, afnemers, leveranciers, consumenten, ach wie niet? Bijna niemand is standvastig en duidelijk. Terwijl het zo nodig is nu. Tijdens de vakbeurzen afgelopen zomer sloeg de verwondering weer hevig toe tijdens een bezoek aan Bread & Butter. En ja, de beursorganisatie heeft aangetoond ook vreselijk in de war te zijn geweest. Een vakbeurs die ook voor consumenten open kon zijn - een niet haalbare kaart. De beurs verplaatsen naar Barcelona, op een enkeling na was elke exposant tegen. Much ado about nothing.
Winkeliers die hun fysieke winkel hebben genegeerd om online mee te kunnen doen en vervolgens van alletwee afscheid moeten nemen. Het is ook niet eenvoudig. Winkeliers van naam die toch nog omvallen - niet leuk.
In deze uitgave in het interviewkatern daarom aandacht voor winkeliers in Nederland en Vlaanderen die vertellen hoe zij weer nieuwe kansen hebben gegrepen en zaken op orde hebben. De overlevers. Inspirerend en mooi. Vandaar de tekst op deze cover: Breaking the Waves. Buig het om naar iets dat wel bij je past. Weg met de verwarring, de twijfels. Welkom energie en reslutaat.
Succes ermee.



Duurzaam

Opeens werd LINK ook flink gegrepen door het fenomeen duurzaamheid in de denimindustrie toen we naar de bevlogen jeansontwerper Adriano Goldschmied luisterden op die vrijdagmiddag op het Westergasterrein bij Blueprint. Iemand die al dertig jaar aan heeft gezien hoe het beter moet en kan. En vervolgens anderen die vertelden wat er al kan. LINK heeft er het interviewkatern aan gewijd deze keer, met dank aan redacteur Miranda Hoogervorst die hier veel langer en intensiever mee bezig is - en van zich zal laten horen in de toekomst! Samen met redacteur Maurits Brands bezocht ik Kingpins en ook daar ging een wereld van innovatie, besef dat het anders kan en moet, open.
Heel inspirerend was ook de Staffmembers Day bij G-Star, waarover in deze editie een uitgebreid verslag. De kracht van samenwerking is ongekend op meerdere vlakken in deze business, maar opvallend zijn dit seizoen de last minute-beslissingen van veel leveranciers als het om exposure gaat. Dat moet ik toch even aanstippen.
Maar niets hoeft echt onmogelijk te zijn in een tijd waar we allemaal last hebben van tegengas. Het einde van een periode die ons allemaal wat verlamd heeft, komt langzaam in zicht. De eerste vakbeurs van dit seizoen, Pitti Uomo, gaf aan dat we echt zin hebben om negativiteit achter ons te laten. Duurzaam aan een nieuwe tijd beginnen, waarderen wat er is en wat er mogelijk is.
Welkom nieuw zomerseizoen!

 


Trash chique

Inspiratie en informatie - de pijlers van dit magazine. Geen snel nieuws, geen waan van de dag, geen sneller, smarter en overal, geen ontkomen aan, geen gegil. Maar een bewuste keuze, een verlangen naar rust, verdieping en kwaliteit, in je eigen omgeving en niemand die meekijkt via apps en I-Beams naar wat je doet, wat je leuk vindt en wat je misschien wel zou willen kopen. Een nieuwe wereld waar smart synoniem is aan “A Brave New World”, of “1984”. Een serieuze inbreuk op je privacy en je persoonlijke leefruimte. LINK zag het met eigen ogen op het Retail Event in Houten en verzuchtte ‘je kunt toch ook een ouderwets gesprek aangaan met je klant om erachter te komen wat hij of zij leuk, mooi, lekker vindt?’ In de zucht naar broodnodige vernieuwing en oprukkende elektronische hulpmiddelen voor de retailer en de leveranciers slaan sommige zaken en denkwijzen echt wel door. Desalniettemin is deze beurs een aanrader om te zien wat er speelt. Bijvoorbeeld dat geurmarketing eindelijk doordringt in meerdere marktsegementen en omdat het je zintuig direct beroert, ook zo fijn menselijk.
Mensen en mode, of fashion moet ik echt zeggen heb ik begrepen van de docenten die onze jongeren klaarstomen voor functies in de branche (al helemaal een verboden woord!). U kunt alles lezen over de beste, de meest insprirerende, de meest praktische modeopleidingen in de Benelux in het interviewkatern College Tour. Wellicht ook een tip voor de betere stagiaire, of nieuwe medewerker!
Misschien aansluitend hierop hebben we een boeiend verhaal van de initiatiefnemers van Amsterdam Denim Days over een gloednieuw, insprirend en leerzaam denim- en jeansevenement dat begin mei in Amsterdam gaat plaatsvinden voor retailers, maar vooral voor consumenten. Alles over denim en jeans, over innovatie en duurzaamheid.
Duurzaamheid en innovatie - je kan het zelfs op onze cover en fotoserie betrekken. De chique zweem die rond mode hangt, een flinterdunne vernislaag. Duurzaamheid en mode, een tegenstelling in de meeste gevallen helaas. Die tegenstelling is in de photoshoot perfect tot uiting gekomen, een mooi model in begeerlijke outfits in de chiqueste straat van Nederland tussen het afval dat zich ook daar heel natuurlijk opstapelt. Een beeld met meerdere lagen.
Verder ter inspiratie een gesprek met Casper Reinders, succesvol horeca- ondernemer en interieurstilist die heel goed de waarde van trash weet in te schatten. Schoonheid zit in contrasten.
Trash Chique!



Slag

Een nieuw jaar, een nieuw seizoen met nieuwe kansen! Voor velen was 2013 een jaar met uitdagingen, maar de tekenen van een licht herstel dienen zich aan. Het zal allicht nog wel even duren voordat we dat echt gaan merken, maar laten we voorzichtig aannemen dat we het grootste obstakel hebben genomen.
De rode draad in dit nummer heeft alles met verbeteren te maken. Opvallend hoeveel merken en groothandelsbedrijven in de bres springen die de crisis voor veel retailers heeft doen ontstaan. Sommigen zijn somber en vermoeden dat de zelfstandige multibrand-winkelier echt gaat verdwijnen. De marktsituatie is hard en diverse merken gaan zelf retailen met monobrand stores. Meerdere merken doen dat liever samen met een specialist - diezelfde retailer, want het is een vak apart - en ontwikkelen aantrekkelijke shop-in-shop concepten. LINK heeft ook ervaren dat merken niet altijd succesvol zelf hun retail kunnen realiseren. De praktijk is toch gecompliceerder dan in eerste instantie leek, of het zit gewoon niet in het dna van de distributeur. To retail or not to retail, that is the question, zou je bijna willen zeggen.
Als je in deze tijd wilt ondernemen is de financiering een van de grote struikelblokken, en niet alleen voor starters, maar ook voor ervaren detaillisten of gerenommeerde ontwerpers. Banken zijn er niet meer voor je, dus wat doe je dan? Crowdfunding. Geen ziel had er van gehoord tot een paar jaar geleden, maar het kan een serieuze manier zijn om je onderneming vleugels te geven, of simpel wat lucht. Gemakkelijk is het uiteindelijk vanzelfsprekend ook niet, dat valt te lezen in het interviewkatern dat over het fenomeen crowdfunding gaat.
Interessant om te zien dat vele zekerheden van vroeger, of zelfs van een paar jaar geleden, er totaal niet meer toe doen. Verheugend is dat in de mode en dan vooral in de Nederlandse modebranche er noodgedwongen meer kwaliteit wordt nagestreefd. Het serviceniveau wordt hoger, winkels worden leuker. Geen koude, strakke merkdictatuur, maar een winkel die de smaak en persoonlijkheid van de eigenaar reflecteert. Het kon, het kan, het zal mogelijk blijven tot het einde van deze eeuw.
Aan de slag ermee!



Showtime

Afgelopen seizoen vroeg LINK zich af en toe af hoe het nu toch verder moet met de modevakbeurzen die er zijn en die de moeite van het bezoeken waard zijn. Met dat gegeven is LINK aan de slag gegaan voor het interviewkatern door Modefabriek, Gallery Copenhagen, Who’s Next Paris, Pitti Uomo Florence, Bread & Butter Berlijn, Premium Berlijn en de schoenenvakbeurs GDS (Düsseldorf) te vragen naar hoe zij hun status en hun modus operandi beschouwen en wat we in de nabije toekomst mogen verwachten. Voor de meeste trade shows geldt dat het aan het platform niet ligt, maar vooral aan de tijd waarin we nu leven. Maar toch, wat doen we met teruglopende bezoekersaantallen? Aan de inzet van de organisaties zal het niet liggen, dat kunt u verderop lezen.
Een beurs is toch nog altijd dé ontmoetingsplek en het moment om veel te zien en elkaar weer eens in de ogen te kijken. Essentieel in digitale tijden, of zoals Karl-Heinz Müller van Bread & Butter het in dit katern zegt: “Echte seks verruil je niet voor cyber-seks.” Geen denken aan.
Deze keer ook meer aandacht voor de fase vóór de modevakbeurzen; de stoffenbeurzen in Parijs en een extra focus op wol. Voor de komende Wool Week en in beeld met een fotoserie waarin de trui centraal staat. Het weer kan zo maar omslaan ...
En over omslaan gesproken, stiekem zijn er hier en daar positieve geluiden te horen over consumenten en bedrijven die hun portemonnee weer hebben gevonden en hem soms weleens gebruiken. Oh, hoop doet leven!



Taste

Over smaak valt niet te twisten. Om maar weer eens met een cliché aan te komen en zodoende met de deur in huis te vallen. Helaas moet LINK telkens weer constateren dat juist die snelle modewereld bol staat van de clichés. Voordat vernieuwing in deze branche voet aan de grond krijgt, zijn we alweer seizoenen verder en zijn er onschuldige slachtoffers gevallen. Het drama in Bangladesh dit voorjaar heeft de gemoederen enorm beroerd en terecht. Er moeten nu echt verbeteringen komen in de gehele productiekolom. Een uitdaging als het gaat om prijs/kwaliteitsverhoudingen voor modeproducten, maar we kunnen en moeten hieraan allemaal ons steentje bijdragen. Hopelijk gebeurt dat en gebeurt dat constructief. Niemand eet graag plofkip, maar over een ‘plof T-shirt’ denkt blijkbaar geen mens na; Wat is de oorzaak en wat is het gevolg?
Uitverkoop, ook al zo lang een doorn in het oog en niets verandert, behalve de ergernis. Agentuur Van Eerd maakt zich er sterk tegen, ABN-AMRO bevestigt de afbreuk van omzetten en marges in de branche, durft te melden dat ook de consument wacht op regulering, maar verder gebeurt er ... niets.
Ontwerpers en sommige modemerken stoppen met het aloude seizoensritme. De tijdsdruk is gewoonweg te hoog, de doorverkopen zijn te marginaal en het klimaat werkt ook niet mee. T-shirts in de winter en winterjassen in de zomer - wie koopt dat tegenwoordig nog? En maar doorgaan op de oude, vertrouwde voet. Massa’s kleding richting de outlets: Heel innovatief.
Aan dit nummer zit wel een lekkere smaak denkt LINK. Zomer 2014, misschien het moment dat we ons weer wat luchtiger voelen. In het interviewkatern ‘Bricks’ hebben we een negatief gegeven positief benaderd, want tegenslag maakt creatief. In dit specifieke geval gaat het over de aanpak van leegstand in winkelgebieden en wat je er echt zelf aan kunt doen. Verder een bergje trendinformatie om je voordeel mee te doen en een bijna eetbare fotoserie die de link tussen mode en voedsel zichtbaar maakt. En nog veel meer. Eet smakelijk!



Eind april. Nederland in een oranje wolk. Eindelijk lenteweer. Goed voor de verkopen!
Goed voor je humeur. Een voorjaar dat maar winter bleef, net als de economie. Triple dip - we willen er NIETS meer over horen, zien, lezen. Maar het is de realiteit en verstoppen heeft geen zin. Dus als het kan doorgaan met opgeheven hoofd. En er kan nog zoveel! Goed nieuws is overigens wel, dat nu ook in Den Haag (Minister Kamp) een belletje is gaan rinkelen over de status van de detail- handel. Dat het de hoogste tijd is voor actie! Benieuwd of ze echt met iets zinnigs kunnen komen, want tot nu toe ...

Met dit nummer brengen we een kleine ode aan de vrouw. De mode en de vrouw zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, ook al is de vrouw een tikkeltje aan het dwalen nu en is de mode voor de man redelijk dominant en eensgezind. LINK dook eens onder in de vrouwenjeans, het succes van de skinny en hoe haal je er het beste uit als merk en winkelier?
Verder kijken we precies een jaar terug op de apriluitgave van 2012 “Kleur & Print” met een fijne fotoserie die aangeeft hoe pittig je prints kan combineren voor een nieuw beeld. Volop print en kleur in de winkels - het komt wel goed met dit voorjaar.



Fashion Fetish

“ Fetisjisme of fetisj kan verwijzen naar:
* Fetisjisme (antropologie), het geloof dat natuurlijke voorwerpen bovennatuurlijke krachten zouden hebben
* Seksueel fetisjisme of gewoon fetisjisme, een vorm van fetisjisme waarbij seksueel genot wordt beleefd aan bepaalde voorwerpen of rituelen
* Fetisj (mode), een alternatieve modestijl, beïnvloed door het seksueel fetisjisme”, aldus Wikipedia.

“ fe·tisj [feetiesj] (de; m; meervoud: fetisjen) 1voorwerp dat men (als een afgod) vereert”, aldus Van Dale

Waar dacht LINK aan voordat dit nummer tot stand kwam? Aan veel. Dat fashion victim zo negatief is, al gaat de betekenis letterlijk op voor sommige personen. Dat fetisj meer is dan gewoon houden van. Dat mode veel bij mensen los maakt en een belangrijke plaats inneemt in de maatschappij, maar dat dit door de economische crisis onder druk is komen te staan. Vooral in ons land wordt er te weinig gekocht door de consument, terwijl er in Parijs en Milaan door de grote modeontwerpers geen echte vernieuwing wordt getoond. Daarom heeft LINK gekozen voor een bijna naakt model op deze cover. Een statement als modevakblad.
Een fetisj voor mode kan obsessief zijn, ongezonde vormen aannemen. Mode die heilig is, bloggers, modellen en ontwerpers die aanbeden worden. Het gedachtenloos gebabbel over oppervlakkige feitjes en trends die een minuut trending topic zijn, om vervolgens nooit meer ter sprake te komen. Dat verdient de mode niet!
Zolang uw kassa blijft rinkelen is er niets mis mee, hoor ik u denken. Maar deze tijd roept ook om een naaktere (figuurlijk) en nuchterder benadering van de mode als fenomeen en met name van de branche. Laat je niet gek maken, maar durf ook eens iets. En vooral: maak er iets moois van (op alle fronten).
Het thema verwijst ook al naar dat van de aankomende Modebiënnale in Arnhem, een concept van
curator Lidewij Edelkoort, waarvan momenteel nog geen verdere informatie beschikbaar is, maar wat in juni en juli van dit jaar hoogstwaarschijnlijk een niet te missen evenement zal zijn. LINK houdt dat ook in de gaten en zal u hierover blijven berichten.
Fotograaf en stylist Ruud van der Peijl heeft voor deze editie het fetisj-abc gemaakt; herkenbaar doch onverwacht, komisch, fijnzinnig en ‘in your face’. Daar dacht LINK aan ...



Shine

Glans, glitter, een helder schijnsel, schitter (end). Het thema van dit nummer is één van de grote najaarstrends. In het alsmaar donker wordende seizoen, heeft een mens behoefte aan meer licht en warmte. Schijnsel straalt ook warmte af. Hopelijk LINK ook! Glitters, of een glanscoating op jeans, we zien het heel veel, met name in metallic tinten. Accessoires en schoenen glimmen dat het een lieve lust is. De subtiele glans van velour, fluweel en leer. Mix het met bedachtzaamheid, eruit zien als een kerstboom is een misser.
In dit nummer staat denim weer in the spotlight met de fotoserie ‘Denim du jour’, een upmarket visie op denim in de vrouwenmode. Schitterend.
Shine! We willen ook figuurlijk met glans en warmte het seizoen door. Een nieuw kabinet op komst, dat misschien eindelijk eens de rust brengt voor de getraumatiseerde consument in de Benelux. Die consument beschikt nog steeds over voldoende glimmende munt, kijk maar naar de rijen die voor de Apple store stonden, geduldig en met volle overtuiging om minimaal zevenhonderd euro in no time te spenderen. Pijnlijk voor de modedetailhandel, wanneer gaat die weer eens scoren?
Niemand durft dat echt te zeggen, het credo is nu eerder: overleven. Dat kan ook met glans en klasse overigens, het hoeft - beter: het moet - juist niet zuur zijn. In het interviewkatern vroegen we grotendeels aan winkeliers die al generaties lang retailen, hoe ze het doen en wat ze hebben zien veranderen. Opvallend is dat het allemaal echte volhouders zijn met een positieve instelling en realiteitszin. Hartverwarmend. Over glans gesproken, die is er wel van af als het over Bread & Butter gaat, zo bleek deze zomer. De organisatie heeft nieuwe data aangekondigd (nu van dinsdag 15 tot en met donderdag 17 januari aanstaande) en hanteert een strenger toelatingsbeleid voor deelnemende merken. LINK is benieuwd of het voor een opleving gaat zorgen. Misschien kan Bread & Butter ook volledig online gaan, een virtuele vakbeurs. Het is maar een ideetje. Feit is wel dat een fysieke beurs een redelijk achterhaald concept is, maar omdat wij allemaal toch mensen zijn en van fysiek houden, nooit zal verdwijnen. Dat ook een vakbeurs meer (com)passie moet tonen, zich elk seizoen moet vernieuwen en vooral ten dienste van de merkleveranciers en de inkopende winkeliers dient te staan, en niet ter meerdere glorie van de origanisator en zijn portemonnee, is een les die in Berlijn wel geleerd mag worden.
LINK wenst iedereen een schitterend najaar toe, ook in de kassa en anders ‘gewoon’ met elkaar.



Into the Light

De omslag zegt het. We krabbelen misschien toch lichtelijk uit die nare, irritante crisis. Kortgeleden was er opeens het heugelijke nieuws dat Nederland officieel uit de recessie is! Het is een goed begin van een herstel dat niet gemakkelijk en snel gaat komen - daar zijn we nu wel achter. Hoop doet leven (ja, ja alle cliché’s zijn waar) en je kan er altijd zelf een positieve wending aan geven, we moeten verder. Alert blijven, actief met je onderneming bezig zijn, het draait er nu om.
In het interviewkatern heeft LINK deze editie het thema ‘lef’ meegegeven, met als ondertitel ‘de kunst van het ondernemen’. Je moet lef hebben en je moet vaardigheden bezitten en gebruiken als je nu onderneemt.
Iedereen is daar op z’n eigen manier mee bezig. Voor de een betekent het zeven dagen per week aanwezig zijn, meedraaien op de werkvloer, stimuleren en inspireren, of op z’n minst een bepaalde controle te houden op de gang van zaken. Voor de ander betekent het omschakelen naar een compactere bedrijfsvorm, of misschien wel stoppen als zelfstandig ondernemer. Voor een derde kan het een enorme uitdaging en stimulans zijn om juist nieuwe paden in te slaan en te investeren. Nog steeds is alles mogelijk, dat is het mooie van zelfstandig zijn. Opvallend in de markt is in ieder geval dat de merken volop hun retail aan het veiligstellen zijn. Als er zelfstandigen verdwijnen, moeten leveranciers zelf ook winkelier worden, met of zonder de hulp van een ervaren ondernemer. Des te meer komt het op de kunst van het ondernemen en een portie lef aan (let op: lef is geen bluf).
In deze uitgave vertellen managers van verschillende merken hoe zij met hun retail om gaan en hoe zij de nabije toekomst zien. Het winkellandschap verandert in Nederland, in Europa. Duidelijkheid en hopelijk ook eerlijkheid zijn essentieel om de huidige tijd en de komende jaren zonder kleerscheuren door te komen. Profileren daar gaat het om. Ook dat is koren op LINK’s molentje ...



Kleur & print

De grote verleiding komt van kleur en print in textiel, kleding, schoenen en accessoires. De ultieme verleiding om onwillige consumenten toch je winkel in te krijgen en iets te kopen! We hebben het hard nodig. In het interviewkatern gaat LINK er verder op door. Eén van de statements is: ‘hoe somberder de economische situatie is, des te meer kleur er verkocht wordt’. Logisch en daarom heeft LINK voor dit lentenummer gekozen voor een actueel onderwerp waar we zelf ook lekker van opknappen.
Kleur & print; ze zullen beide nog wel even blijven hangen, gelukkig, want voorlopig krijgen we er geen genoeg van. Ook niet met het winterseizoen dat er ook onvermijdelijk weer aan komt.
Tegelijkertijd lopen we met de fotoserie “Swoosh” alvast vooruit op de zomer en laten we de schoonheid van denim zien in “Wild Thing” ‘gecomponeerd’ door Ruud van der Peijl.
Laat het u allen weer inspireren tot wellicht een nieuw thema in de winkel of de collectie. Veel sterkte en veel leeesplezier.



15

LINK is vijftien jaar! Daar staan we graag bij stil en niet alleen in dit nummer van 2012. LINK is er trots op om deze prachtige leeftijd te hebben bereikt. LINK dankt iedereen die dit mogelijk maakt; inventieve en zeer loyale medewerkers, abonnees van het eerste uur - voor wie zich nog niet als zodanig kenbaar heeft gemaakt, doe het snel, er valt iets te vieren samen.
Zonder de merken die in LINK adverteren of op een andere wijze samenwerken, was deze vijftienjarige al lang geleden bezweken. We zijn jullie tot in de eeuwigheid dankbaar voor het vertrouwen en de steun!
Na tien, of in dit geval vijftien jaar, ga je toch onwillekeurig terugblikken, terwijl mode altijd vooruit kijkt. Reflectie is lang geen slechte zaak, zeker nu in deze lastige, economische periode. Mijmeren over hoe enthousiast je aan iets begint, niet een keer, maar telkens weer. Lijstjes maken met wie er nog wel is en wie niet, en waarom dat zo is. Herinneringen ophalen aan beurzen die niet meer bestaan, of aan die ene winkel die zo geweldig was, of dat coole merk. Het totaalbeeld is fijn, misschien dat er eens op een andere manier over geschreven gaat worden; de memoires van LINK in boekvorm.
In dit nummer willen we in ieder geval niet voorbij gaan aan de schoonheid van mode. Mode op het hoogste niveau weliswaar, maar die is altijd inspirerend voor iedereen. Met grote dank aan Peter Stigter voor vijftien(+) foto's van de afgelopen vijftien jaar die voor hem en Jetty Ferwerda toonaangevend zijn. Jetty schreef er een mooie tekst bij.
Bladerend door dit nummer zal de lezer meer referenties aan het vijftienjarig bestaan tegenkomen en we hopen dat dit bevalt. De ervaringen van anderen de afgelopen vijftien jaar of langer, we delen het graag.
Tot slot, omdat LINK is waar het voor staat, een ondeugende modefotoserie van Cornelie Tollens over maar liefst twee keer vijftien pagina's.

LINK hoopt dat 2012 wat verbetering gaat brengen voor ons allemaal en dat we allemaal nog jaren voort kunnen.



Handig

Made by hands staat er op de cover. In meervoud inderdaad, want vele handen maken deze LINK.

Dit nummer is een ode aan handwerk, aan ambacht, aan vakmanschap, aan mensen die iets moois maken met hun handen, aan mensen die echt iets kunnen, of nog beter: iets kunnen maken.

Ooit konden we dat allemaal. Nu blijf ik me verbazen over hoe weinig mensen tegenwoordig kunnen, en over dat wat ze denken te kunnen, maar toch heel slecht uitvoeren. De meesterproef of -proeve zou weer overal moeten worden ingesteld.

In de modeindustrie is veel handwerk verdwenen vanwege de hoge kosten en de arbeidsintensiviteit. Alles moest altijd maar sneller en goedkoper. Juist nu we weer meer moeten nadenken over onze persoonlijke en zakelijke ehm, laat ik het kosten/baten-verhouding noemen, ligt de keuze voor duurzaam, kwaliteit, uniciteit weer eerder voor de hand (!). Vooral de aandacht en de tijd die in een kledingstuk, een paar schoenen, een accessoire of een sieraad zijn gestoken, maken dat je het wilt hebben en dragen. Ermee pronken. Het voelt bijzonder en negen van de tien keer is de kwaliteit van het materiaal van het item vele malen hoger dan van het eerste het beste label - over de verticale modeaanbieders wil ik niet eens spreken.

Wat opviel toen we met deze Made by hands - LINK bezig waren, is dat veel handwerk in mannenmode zit en veel minder in vrouwenmode, tenzij je het over couture gaat hebben natuurlijk. Blijkbaar zijn mannen toch de stille genieters onder ons. LINK neemt de man aan de hand en laat hem schoenen, overhemden en outfits zien met het predicaat 'handgemaakt'.

Kijk vooral ook naar de prachtige modeserie met de handgemaakte modesilhouetten van Bastiaan van Schaik, op de cover al een voorproefje. Couture en prêt-à-porter in de uiterste essentie.

In het interviewkatern komen diverse personen aan het woord die elk op hun eigen manier met handwerk te maken hebben.

Met het vooruitzicht op een heftige herfst en een koude winter is het oppakken van die breipennen misschien nog niet zo'n gek idee.



Californication

De zomer is LINKs favoriete seizoen. Al brainstormend over vorm en inhoud van dit nummer met onze gloednieuwe creative director Bastiaan van Schaik, kwamen we al snel uit op Californië. The dream state. Bijna altijd mooi weer. De bakermat van zoveel; jeans, skateboarden, Hollywood, rockfestivals, organic food, cruisin'. Een life style die over de hele wereld bewonderd, benijd en geïmiteerd wordt. Die vele facetten heeft, waar ecologie bijna is uitgevonden, waar je van bodybuilder en filmster de hoogste bestuurlijke functie kunt bereiken in een leven, maar die ook heel smerig en fout kan zijn als je niet mee kan komen met het tempo, de looks, of the brains. Naast de oppervlakkige wereld van Hollywood, rock stardom of de fashionista met een vette bankrekening, heeft Californië ook Silicon Valley. De vallei van de nerds waar bijna alle bekende IT-bedrijven zijn gevestigd zoals Apple, Hewlett-Packard, Intel, eBay, Google Inc, Facebook en McAfee. Een paradox die alleen maar voor nog meer economische voorsprong zorgt. Meer buitensporige en wanstaltige villa-kastelen in Beverley Hills.

Wat mode betreft loopt het van badmode - het mode item voor zomer 2012 is de korte (Hawaiiaans gebloemde) zwemshort voor mannen, constateerde LINK op de Pitti Uomo - naar fantasievolle robes voor op de rode loper en weer terug naar denim jeans en de incidentele chino met T-shirts en gympies, het liefst van Vans of Converse. Glam of rock, relaxed of bodyconscious, het spectrum is breed.

LINK gaat natuurlijk dieper in op het thema, op denim - zowel de geschiedenis als de toekomst - op trends in denim, op trends voor zomer 2012 voor mannen, vrouwen, kinderen en ook in schoenen. Kortom een update voor het seizoen. We hebben eigen beeld in de fotoserie "I hate fake", refererend aan de oppervlakkigheid van bijvoorbeeld uiterlijk, van plastische chiriurgie die extreme vormen aan heeft genomen en veel meer nog aan het betere jatwerk in de modeindustrie.

LINK wil blijven inspireren, informeren en communiceren. Opvallend is momenteel dat heel veel merkenleveranciers dat nu juist niet doen. Geen communicatie, geen informatie. En inspiratie? Ho maar. Te lastig, te duur.

Om te denken dat het aan ons ligt, was echt niet het geval - het blijkt nu dat heel veel retailers hetzelfde ervaren! Zelfs al ben je een goede klant en je wilt nog een extra bestelling plaatsen ... hemel en aarde moet je tegenwoordig bewegen om nog enige respons te krijgen!

Waar gaat dit heen? Nou, daar kan LINK heel kort over zijn; nergens.

Hij die nergens is, gaat ook nergens heen.